De virksomheder, der har haft størst succes med at indføre grønne vaner er dem, hvor bevægelsen er startet nedefra.

Jeg kender til en del virksomheder, der har udnævnt bæredygtighedsambassadører – eller nej. Ambassadørerne har faktisk udnævnt sig selv. Formelt eller uformelt. Det er medarbejdere, der brænder for den grønne omstilling og som synes det kunne være interessant at gå ind i arbejdet med at gøre virksomheden grønnere.

De fleste virksomheder er godt klar over, at for at noget skal lykkes, skal medarbejderne være med.

I TDC for eksempel, har medarbejderne frivilligt haft mulighed for at melde sig som bæredygtighedsambassadører og er blevet involveret og hørt i forbindelse med virksomhedens ambitiøse klimamålsætning om at blive 100% CO2 neutrale i 2030.

Og det giver jo mening. Det er medarbejderne, der sidder med alle de små valg, hver eneste dag. Om en mail skal printes ud? Om skærmen skal slukkes, når de går til frokost? Om de vælger vegetarisk i kantinen. De kan være med til at ændre en masse vaner, hvis de får lov.